Monthly Archives: juli 2012

You are browsing the site archives by month.

”Lussebullen” 7 månader idag.

Först räknade man dagar. Sedan veckor. Nu månader.
Och snart år.
Tiden går alldeles för snabbt, jag börjar jobba om 1 månad, och Elias ska med andra ord få vara hemma med sin pappa i 1 år.
Igår bet Elias mig hårt i tummen, och jag kände på en gång att det var en liten pirayagadd som spruckit igenom. Hans första tand är här!
Det är för det mesta en väldigt glad kille vi har, med undantag för igår.
Och idag faktiskt. Jag hade byltat på oss för en långpromenad, men de första 2 kilometerna gnällde han sig igenom så jag gav upp och gick hem igen. Nu tittar jag på OS-hoppningen, Elias sover och jag ska strax göra mig en liten kopp te tror jag.

Regnet piskar på rutorna, det känns lite som höst faktiskt. Den där koppen med te känns som ett bra val.

CC´s Upplevelser – Laxfiskning.

För en gång skull har jag inte stått bakom kameran, alla bilder (förutom den första och de tre sista) är tagna av Camilla på CC Upplevelser.

Oj oj oj. Jag sitter här nu, klockan är 22.30 och jag har ett stort leende på läpparna. Dagen idag var tänkt att ägna en stund åt fiske. När Mats letade på internet vart man kunde köpa fiskekort så snubblade han över Turistbyråns information om fiske och hittade CC upplevelser – laxfiske. För en viss summa pengar fick vi komma till dem och fiska regnbågslax i deras dammar. Jag nappade (höhö) på en gång. Vi drog även med Fredrik (min bror) med hans barn samt Adam (systerson). Vi åkte till en liten gård strax utanför Äspered där Christer och Camilla tog hand om oss, berättade lite om regnbågslaxarna, att man fick fånga en fisk och ta med hem alternativt fånga en, släppa tillbaka den och sedan ta upp nästa man fick isåfall. Jag skulle mycket väl kunna säga att det var garanterad fiskelycka idag. Killarna var tålmodiga, om än lite pirriga. Joel valde att meta och var den första som fick fisk. Han valde att spara den. Kort därefter var det Mats som fick en på kroken, men den släppte han tillbaka, han ville ju fiska mer!
Jag valde att förflytta mig till dammen längst ner, där jag såg att laxen hoppade som bara den. Vid ett utav kasten fick jag trassel på linan precis när en lax hoppade bredvid jiggen. STOR!
Jag skyndade mig att trassla upp linan medan minstingen Wille kastade i. Tror ni inte ungrackarn fick en bamsing på kroken! Den både drog, hoppade och plaskade medan Christer fick sjå med att både hålla i Wille som var på väg ner i vattnet och samtidigt hjälpa Wille att veva in fisken.
En riktig bamsing fick han upp (som visade sig bli dagens största).
Jahopp.
Kändes lite retligt, men vi fortsatte.
Mats fick en ny på kroken, som han tog upp och sparade. Jättefin!
Adam började bli lite frustrerad, stackarn ÄLSKAR att fiska men har aldrig fått en fisk. Då ställer han sig på Willes plats och får strax napp på en fisk som kämpar och kämpar. Adam blev eld och lågor och det blev många jämfotahopp av lycka när den hade vevats in och klubbats ihjäl.
Då var det bara jag och Fredrik kvar. Vem skulle få först?
Byter till en spinnare som Christer rekommenderar och efter 3-4 kast så har jag en på. ÄNTLIGEN!
Den drar och drar, bromsen går igång och det knäpper i spöt. Försöker hela tiden hålla linan sträckt, den drar, släpper och drar igen. Efter en liten stunds kämpande får vi upp den och det var med en riktigt stor!
Samtidigt som vi håvar in den ropar Fredrik att han har en han med!
Det var verkligen fart på fisket under den sista halvtimmen vi var där, vi hade så otroligt trevligt tillsammans med Christer och Camilla, vilka människor!
Camilla tog massor med kort med min kamera och tog även hand om Elias, körde vagnen åt mig och höll Elias när han ibland blev lite uttråkad av att sitta i vagnen.
Och Christer sprang runt och hjälpte till med håvar och såg till så lillkillarna fick hjälp hela tiden.
Vi var där i knappt 2 timmar och fick med oss 6 fina laxar hem, alla runt 2 kilos-klassen. Wille fick den största.
Jag och Adam hamnade på delad andraplats.
Mats trea.
Fredrik fyra.
Och sist men inte minst Joel.

Köpte även lite havtorns-te som ska avnjutas imorgon. Framöver kommer de även ha egenplock av havtorn, ett bär som är fullproppat med nyttigheter. Jag tror vi alla åkte hem med stora leenden på läpparna. Därefter drog vi hem för att hämta Molly, och tillbaka till D-fors där vi rensade laxarna och tände grillen. Sedan njöt vi under tystnad en god, egenfångad, döfärsk fisk, som smälte i munnen.
Vilken dag det blev. Kan verkligen rekommendera en lite annorlunda fiskeupplevelse, dvs man VET att det finns fisk 😉

CC Upplevelser får verkligen 5 machmo-rumpor av 5 möjliga!

Ute på fiskeäventyr

Bloggar lite snabbt mellan fiskeäventyr och rensning av fisk. Fångst har vi iallafall, och en riktig recension av vad vi gjort kommer senare ikväll.

Kontraster från dag till dag.

Igår, tryckande värme.
Idag, regn och åska.
Det brukar visserligen gå hand i hand, men det är nästan overkligt att vi satt ute till 01 inatt ute vid sjön och fiskade kräftor, pratade gamla kassettband, åt pinnbröd och njöt av lägereldens smattrande.

Dessa små godingar fick vi redan tidigt på kvällen, jag vet inte riktigt hur många som vi fick upp senare. Adam och Joel sprang duktigt mellan håvarna och vittjade, de var som eld och lågor innan de tappert fick ge upp för tröttheten.
Elias kämpade länge, runt midnatt slocknade han i min famn och han vaknade inte ens när jag satte honom i bilen eller när jag skulle byta till en ren blöja när vi kom hem vid 01. Själv hade jag (som vanligt) svårt att somna och tittade på invigningen av OS i nattmörkret medan Mats somnade på 2 röda (som vanligt).
Elias bestämde sig för att vakna redan vid 05.30 och hur mycket jag än kämpade så vägrade han somna om. Provade både mat, promenad (jag glömde slå på sportstracker, igen), lek, krypträning, gos och lite mer mat.

Till slut gav han tappert upp och somnade om.
Själv sitter jag här i mörkret av åskovädret utanför, medan resten av familjen fortfarande sover. Helst av allt hade jag velat ha en varm kopp kaffe ståendes bredvid, men magen tål inte det efter graviditeten.

Trevlig lördag på er!

Som en kokt kräfta.

Såhär ser det ut. Mest hela dagarna. Man hittar honom lite här och lite där, oftast med det frenetiska sugandet på underläppen samtidigt som han utstöter mmmmmmmhmmmmmm….
Ibland händer det att det kommer ett litet mmmmmmmmaaaahhhmmmaaaaa….. och då skuttar hjärtat lite extra även om jag vet att det varken betyder det jag föreställer mig eller för att han är speciellt medveten om vad mamma är för något. Men ändå.

Annars går det rätt långsamt här. Jag berättade ju att jag brände ryggen häromdagen. Det gör riktigt ont fortfarande och både igår och idag kommer bli en vilodag från träning då minsta lilla tyg på brännan får mig att stelna till och grina illa. Inte bra, men jag har inte så mycket till val. Ryggen har en mörkröd färg fortfarande, som påminner om en nykokt kräfta.

Däremot så ska vi ut till Dalsjön idag för kräftfiske. Det ska grillas, drickas öl (inte jag, Mats), kanske ta några kast med fiskespöt och försöka lura till oss fina goda kräftor. Vi får väl se hur länge det stannas i skogen med Elias, men det löser sig säkert. Han brukar ju aldrig vara speciellt svår att ha med någonstans och vänjer sig vid det mesta vi utsätter honom för. Och så ska jag ju lyckas med att inte trilla i sjön. Det har ju hänt förr.

Hur man tar igen avsaknaden av sol.

Ja, det gör man bäst i Varberg. Adam och Ella har sovit över här och deras mamma mötte upp oss vid 06.30 här hemma där vi i gemensam bil åkte ner till Träslövsläge. Först åt vi god frukost med nybakta frallor och frasiga wienerbröd och sedan tog vi en liten promenad ner till stranden, tidigt, så att inte Lilleman skulle bli solbränd innan de allra farligaste solstrålarna visade sig.
Pappa och Jennie såg till att Molly fick följa med dem ut på djupt vatten och simmade runt som en fisk så länge hon bara fick. Sedan sprang hon fram och tillbaka mellan oss i vattnet.
Annars har vi legat i gräset vid husvagnen, jag och Elias, och han har tränat på att ta sig framåt, dock kommer man än så länge rätt långt med långa armar och fingrar hälsar han 😉
(Och trots att han suttit i skuggan hela dagen så har han ändå lyckats få lite färg på kinderna)
Vi lyckades även orka stå i kö till Tre Toppar i 40-50 minuter innan vi fick vår efterlängtade glass, samt att jag och Molly var vid piren och tittade när några andra i familjen badade.
Vi har med andra ord hunnit med mycket.

Men nu sitter jag här, helt SÖNDERBRÄND på ryggen, det har blivit någon form av mörkröd färg som spritt sig och det svider rätt rejält. Näsan har fått sig några mer fräknar och mina ben ser läskigt vita ut mot andra delar av kroppen. (Mina ben blir aldrig röda/bruna) Sonen sover, magen är mätt och Molly är trött och nöjd.
Imorgon tar vi torsdag, vad det innebär ännu har jag inte bestämt.

Nöja sig med det som finns.

Det är lite brist på badstränder idag, då jag snart får hit besök som ska stanna över natten. Passar därför på att ta en liten solstund på balkongen. Man får helt enkelt nöja sig med det man har.

Att rensa i röran.

Ja, idag är det dags för operation storstädning. Rensa i röran. Sonen vaknade strax innan 07 imorse så det var bara att fånga dagen. Skurat kaklet badrummet, dammsugit, håller på med en tvättmaskin och en diskmaskin. Rengjort badrumsspegeln och handfatet. Ska snart förflytta mig och rengöra toaletten, skura diskbänken och gör annat som är viktigt när man städar.
Och en storhandling är på sin plats.
Egentligen så tycker jag själva städandet är tråkigt, men när man ser resultatet och känner sig duktig så är det väl värt det. Precis som med löpträningen. Det är rena helvetet när jag rör på mig, men när jag kommer hem så känns det så bra. Det kan inte påpekas för många gånger, men det är en sån härlig känsla.
Nu har jag tyvärr inte sprungit sedan i torsdags i förra veckan, så ikväll ska det bli av. Jag vill inte bli av med den fysiska och psykiska kondition jag än så länge byggt upp.

En annan sak jag faktiskt rensat bort idag är Viktklubb. Jag har velat fram och tillbaka, kört hårt några dagar, sedan tappat stinget. Jag och Viktklubb är för närvarande inte alls några goda vänner och jag väljer att gå en annan väg, själv. Vi får väl se hur det går, men jag tror vi behöver lite semester ifrån varandra, så att jag slutar känna det dåliga samvetet jämt och ständigt. Och det känns rent av omöjligt att kunna väga och hålla koll på alla kalorier när man väldigt sällan är hemma och äter.

Så.

Rensat i röran, ut med det gamla och in med det nya.

En dag på djurparken.

Vissa människor kan man vara sig själv med. Och vissa människor hänger man mer än gärna med.
För många kan det låta konstigt att vår familj (min sida) har en sån tajt gemenskap, dvs att vi träffas på fredagskvällar och grillar, dricker vin och skrattar högt och hjärtligt. Vi berättar små historier eller sitter och gör lite smånarr av varandra, fast på ett hjärtligt sätt. Vi hittar på saker, bjuder in och hälsar på. Ibland flera gånger i veckan. Jag vet att många skakar på huvudet åt vår familjerelation. Men såna är vi. Vi gamla Svenssonare. Det är vår melodi liksom, vår kopp of te.
Och jag älskar det.

Idag följde jag och Elias med Svensson-Svensson till djurparken och vi hade det verkligen jättemysigt. Det ser ni ju på alla bilderna 😉
Det värmer mitt hjärta att jag har en sån fin syster. Visst, vi har haft våra duster, men vi hittade tillbaka och både hon och hennes familj är både givmilda, omtänksamma och ödmjuka. Och de tar alla så fin hand om Elias. Ella och Adam försöker gosa, leka och busa med honom samtidigt som Elias tittar storögt på dem med ett leende. Jag blir tårögd när jag tänker på det.
Tack min fina familj för att ni finns och för allt ni gör. Det betyder så mycket.

Trevligt umgänge i Vaggeryd!

Det är lite bloggtorka för tillfället. Och det är inte för att vi inte gör något, nej, snarare tvärt om. Jag försöker fylla dagarna med det mesta (förutom idag, idag kommer bli en riktig slappdag!) och i torsdags och fredags var jag och Elias i Vaggeryd hos våra kusiner. Först var vi hos Madde och Sören, på deras gård som är rena rama drömmen för en gammal hästtjej som jag.
Där åktes det lite fyrhjuling, vi klappade hästar, åt god grillad korv och fikade UNDERBAR Gino med mycket vit choklad över.
Sedan åkte vi vidare till Daniel och Sussie, där vi grillade, drack vin och övernattade. Vi fiskade även några gånger utan några lyckade resultat.
Det var skönt och lite spännande att få komma bort, bara jag och Elias. Eller ja, jag fick så mycket hjälp och avlastning med Elias (inte för att han är jobbig) så jag kunde slappna av och ladda batterierna lite.
Någon som däremot INTE tyckte om att vi varit borta var Molly. Hon har matvägrat (!!!!!) och åt inte upp sin frukost förrän vi kom hem vid lunch igår. Sedan har hon i princip inte lämnat min sida. Stackars liten.